مقالات علمی

آوشین چیست؟+ساختار,ترکیبات,خواص درمانی

آویشن چیست؟-سبزنوش کوثر

آشنایی با آویشن

آویشن گیاه دارویی جهت درمان و رفع بسیاری از بیماری ها می باشد.کاربردهای متنوع برای گیاه آویشن جهت درمان و بهبود بیماری پوستی ,داخلی,حساسیتی وجود دارد.در این مقاله ابتدا به بررسی مشخصات کلی آویشن پرداخته و در خصوص ترکیبات ,خواص درمانی آن به بررسی با جزئیات می پردازیم.امیداوریم که مطالب ارائه شده توسط فروشگاه سبزنوش کوثر در جهت شناسایی کلی و خواص درمانی این گیاه  مفید باشد.

آشنایی با گیاه آویشن-سبزنوش کوثر

نام‌های دیگر:

آویشن شیرازی-آویشن وحشی- آویشن- آوشن- افشان -آسن آسن بویه- آسبویه- آذر به- اریک آنا- -اوشن کوهی- علف کبک- ککلیک – ککلیک اوتی -کهلیک اوتی -کاکل اوتی -آذر رو به- سه سمبل- سی سنبل- سیسنبر سوسنبر- صعد تروالحمیر -صعتر الحمار -زعتر- حاشا بری مرزن جوش آفریقایی.

مشخصات گیاهی:

این گیاه از خانواده labiate علفی پایا و چندساله که شبیه صعتر و پونه کوهی است. این گیاه دارای ساقه‌های هوایی متعدد و پرپشت کوتاه و خزنده و در قسمت قاعده چوبی به رنگ قهوه‌ای و در قسمت فوقانی ساقه سبز و نرم است و بلندی ساق بیست تا پنجاه سانتی‌متر و دارای ریشه‌ای با الیاف چوبی می‌باشد. ساقه زیرزمینی آن کمی چوبی برگ‌های آن به رنگ سبز خاکستری و به شکل بیضی خیلی کوچک و در اغلب گونه‌ها کرکدار و گونه وحشی آن بدون کرک است .

به‌طور متوسط طول آن 6 و عرض آن 2 میلی‌متر گل‌های آن کوچک و خوشه‌ای به رنگ سفید مایل به بنفش و سرخ می‌باشد، که تا تیرماه یا مردادماه تمام می‌شود. تخم آن ریز و کوچک‌تر از تخم خردل و تمام اعضای این گیاه معطر است. گونه‌های مختلفی از این گیاه در مناطق مختلف ایران از جمله در ارتفاعات منجیل -اراک کردستان- کرمانشاه -و دامنه‌های جنوبی البرز آزاد -طالقان توچال دره کرج- آذربایجان -کرمان -شاهوار کوه در ارتفاع 3700 الی 2900 متر و در اورامان کردستان رودبار- نور -کجور -دره چهل‌دختر گرگان شناسایی‌شده .

مشخصات گیاهی آویشن-سبزنوش کوثر اصفهان

طبیعت:

طبیعت آن گرم و خشک است

ترکیبات شیمیایی:

اسانس روغنی فرار بنام- سرپول- ترپن الکل -ایزومر آن اورسلیک اسید – تیمول- پارا تیمول- ترپن – لینالول

خواص درمانی:

  • تازه آن را به‌صورت سبزی با غذا بخورید بسیار مفید است معده را تقویت می‌کند برای تقویت دید چشم نافع است.
  • خوردن ده گرم کوبیده آن مخلوط با عسل و آب گرم برای درمان فلج و لقوه رفع فراموشی درمان صرع تقویت کلیه و قوه باه مفید است .
  • پانزده تا بیست و پنج گرم آویشن خشک را در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر روز پنج تا شش فنجان آن را بتدریج بنوشید .
  • عفونت‌های ریه را برطرف می‌کند. سرفه‌های پی‌درپی سیاه‌سرفه آسم یا تنگی نفس سرماخوردگی برونشیت زکام آنژین سردردی که از اعصاب یا سوءهاضمه باشد و سردرد نیمه سر شدید یا میگرن را درمان می‌کند. لکنت زبان را برطرف می‌کند سوء هضم و سنگینی معده و تخمه و دل‌درد و ورم امعاء را برطرف می‌کند.
  • بیماری‌های پوستی، درد اعصاب تشنجات عصبی یا پرش موضعی اختلالات کبدی اسهال و ترشحات چرکی ادرار و حیض را درمان می‌کند.
  • نجویدن غذا و زیاد خوری یکی از عوامل تشدید باد شکم و مشکلات نفخی می باشد.استفاده از آویشن یکی از راه های کاهش باد شکم و معده می باشد.
  • برای درمان سکسکه,قطره‌قطره ادرار کردن,خرد کردن سنگ مثانه و تسکین درد رحم مفید است.
  • آویشن قابض و مقوی است، آویشن قلب را تقویت نموده و فرحزا است. هوش و قوه ادراک را زیاد می‌کند، آویشن مدر بول , حیض و شیر می‌باشد.
  • آویشن بازکننده گرفتگی‌های روده است برای تحلیل آماس و خون منجمد شده در اثر سموم نباتی یا حیوانی مفید است.
  • آویشن ضد قارچ و انگل بوده و خارج شدن جنین و مشیمه را تسهیل می‌کند . برای درمان کچلی مفید است و برای رفع تب‌خال رفع دلهره و تسکین درد سیاتیک مفید است .

خواص درمانی آویشن-شرکت سبزنوش کوثر

نسخه آویشن :

بیست تا سی گرم ساقه‌های گل‌دار آن را در یک لیتر آب جوش دوازده دقیقه دم‌کرده و آب آن را صاف و با عسل شیرین کنید. محلول تهیه شده را روزی چهار تا پنج فنجان مصرف نموده تا مشکلات خستگی , سوء هاضمه رفع گردد..

برای بی‌اشتهایی پس‌از بیماری‌ها مفید است. مصرف یک فنجان قبل از غذا مسکن مناسبی جهت بی خوابی می باشد .

جهت رفع مشکلات غلظت و تصفیه خون آویشن دم‌کرده غلیظ را با جوشانده عناب ترکیب نموده و مقداری عسل به آن  اضافه کنید. ترکیب بیان شده برای از بین بردن سرماخوردگی مفید است.

خلاصه:

آویشن گیاهی داروئی شبیه صعتر و پونه کوهی با طبیعت گرم می باشد. خواص درمانی بسیار منتوع و زیاد می باشد.از مهم ترین خصوصیات درمانی آن تقویت معده,تقویت دید,درمان بیماری های مرتبط با دستگاه تنفسی,بیماری پوستی می باشد. این گیاه داروئی را میتوان در حالت جوشانده جهت درمان سوئ هاضمه و مشکلات خونی مصرف نمود.

مجموعه سبزنوش کوثر ارائه دهنده انواع گیاه داروئی ,عرقیجات,ادویه و چاشنی بر حسب نیاز شما می باشد.فروش گیاهان داروئی با کیفیت و تازه بخشی از هدف ما می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *