دسته‌بندی نشده

توصیه های طب سنتی در فصل گرما

توصیه های طب سنتی در فصل گرما ?

باتوجه به ورود به فصل گرم سال بهتر است از تدابیر طب سنتی برای زندگی سالم و بهتر بهره ببریم . مزاج فصل تابستان گرم و خشک است؛ در واقع ، گرما در این فصل بیش‌ترین حد خود را دارد و خشکی هوا هم بیشتر است. بهتر است با تغییر فصل بعضی از عادت های روزانه مان را تغییر دهیم تا تغییرات آب وهوایی اذیتمان نکند همچنین غذاهایی که در فصول مختلف می‌خوریم باید متفاوت باشند وگرنه بیمار خواهیم شد.  غذاهایی که طبع خنکی دارند، مصرف نمایید و سعیی کنید مصرف غذاهای پخته را کاهش دهید. حتی حالت خواب و میزان فعالیت‌های بدنی و… نیز باید متفاوت باشد. با عطاری آنلاین همراه باشید تا چند ترفند مخصوص فصل گرما را مرور کنیم.

در فصل تابستان مصرف انواع ادویه و فلفل، زنجبیل، چربی ها و شیرینی ها ، نمک، موز، خرما ، کاکائو، انواع سس ها، سیر، خورشت فسنجان، گوشت شتر، دم نوش های گرم ( مانند نعنا ، بابونه ، اسطوخودوس و…) را کاهش داده و سعی کنید مصرف آشامیدنی های گرم و خشک به حداقل برسانید. روغن های دارای طبع بسیار گرم مانند روغن کنجد و روغن های حیوانی هم بهتر است در فصول سرد سال مصرف شود. در فصل تابستان افراد با مزاج گرم و خشک، بیشتر در معرض آسیب می‌باشند، زیرا به دلیل گرم و خشک بودن مزاج این افراد و همچنین فصل تابستان، احتمال خطر ابتلا به بیماری در این افراد بیشتر است؛ بنابراین در این فصل باید از تمام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که حرارت بدن را بالا می‌برند و باعث خشکی می‌شوند، پرهیز کرد، در نتیجه باید از غذاهای پخته ساده بدون ادویه‌جات استفاده شود.

گرم مزاج
  • توجه به فرمایید که این افراد باید در مصرف نمک و غذاهای شور و تنقلات مانند چیپس شور، آجیل شور و… در فصل تابستان با احتیاط عمل کنند. مثلاً در مصرف بادام یا فندق، از انواع خام آن زیاده روی نکنند. اکثر مغزها مزاج گرم و خشک دارند و همه افراد به ویژه کسانی که مزاج گرم و خشک دارند، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.
  • درباره مواد غذایی سرخ شده بو داده شده نیز به دلیل مزاج گرمی که دارند در مصرف آنها باید دقت های لازم را به کار برد.
  • در مورد شیرینی‌جات نیز به همین ترتیب است، چون پایه مزاج این مواد هم گرم است، بنابراین نباید در مصرف شیرینی‌ها، شکلات‌ها و حتی شیرینی‌جات طبیعی مانند عسل، کشمش، مویز و میوه‌های شیرین مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه، آناناس و… در فصل تابستان زیاده ‌روی کرد.
  • برخی گوشت ها به دلیل داشتن گرما و حرارت زیاد باید کمتر مصرف شوند. به ویژه گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین که گرمای بسیار زیادی نسبت به گوشت گوسفند دارند .

مواد غذایی با طبع سرد را در تابستان باید میل کرد .

  • هندوانه : این میوه تابستانی حاوی آب فراوان بوده و به گفته جانل فانک- متخصص تغذیه در ایالت بوستون- آب موجود در هندوانه، بدن را خنک کرده و آب بدن را تامین می کند و از کم آبی جلوگیری می نماید. به علاوه آب هندوانه موجب سیری می شود. فانک می گوید ” هندوانه یکی از میوه های تابستانی است که حاوی لیکوپن بوده و سلول های پوست را از صدمات اشعه آفتاب محافظت می کند .
  • ماست : ماست چکیده حاوی پروتئین است که قبل از مصرف، یک فنجان از آن را در یخچال نگه دارید تا خنک شود. کلری گلاسمن-رئیس موسسه Nutritions life می گوید “ماست چکیده یکی از خوراکی های مطلوب در فصل تابستان است که پروتئین آن موجب سیری می شود و می تواند از خوردن اسنک های شور و پر کالری جلوگیری نماید. او توصیه می کند که از ماست های کم چرب با پروتئین بالا مثل ماست یونانی بدون چربی استفاده کنید. پروتئین این ماست ها دو برابر ماست های معمولی کم چرب است. با افزودن یک دوز پروبیوتیک به ماست که نوعی باکتری مفید است، به هضم و عملکرد دستگاه گوارش کمک بسزایی می شود.
  • چای سرد :مطمئنا یک لیوان چای سرد در روزهای گرم تابستان حس طراوت و شادابی و تازگی را ایجاد می کند .که اگر به طور منظم چای بنوشید، خطر ابتلا به آلزایمر و دیابت کاهش می یابد، سلامت دهان و دندان بهبود یافته و استخوان ها قوی تر می شوند. چای غنی از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئید است. صرف نظر از نوع آن یعنی سبز، سیاه، سفید یا گیاهی بودن آن، با نوشیدن چای می توان قدرت فلاونوئیدها در بدن را افزایش داد و احساس تازگی و شادابی کرد. اگر می خواهید چای سرد را در یخچال نگه دارید، مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید. اسید سیتریک و ویتامین ث موجود در آب لیمو یا نارنج می تواند به حفظ فلاونوئیدها کمک کند.
  •    قهوه سرد : شربت های تقویتی یخ، بهترین گزینه برای شروع یک صبح تابستانی است. نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. زنانی که روزانه یک فنجان قهوه کافئین دار مصرف می کنند، حدود ۱۰ درصد کمتر دچار سرطان پوست غیرملانوما می شوند. بنابراین با مصرف روزانه قهوه یا نوشیدن ۶ فنجان می توان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد. این نتیجه در مورد قهوه فاقد کافئین صدق نمی کند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *